"> بهترین روش مطالعه ریاضی
دفتر مرکزی ۰۲۱۹۱۳۰۴۶۹۰
مشاوره و برنامه ریزی ۰۹۱۲۱۹۶۴۶۹۰
اساتید اوج یادگیری

روش مطالعه ریاضی

روش مطالعه ریاضی

درس ریاضی، از جمله دروس محاسباتی رشته های نظری است که دانش آموزان و داوطلبان بسیاری به دلیل عدم آگاهی از روش صحیح مطالعه درس ریاضی نتیجه خوبی را در امتحانات و آزمون های آزمایشی دریافت نمی کنند.

در این نوشته به توضیح صفر تا صد روش مطالعه درس ریاضی می پردازیم، با ما همراه باشید.

ریاضی کنکور

ریاضی کنکور از جمله دروسی است که علاوه بر محاسبات، مفاهیم بسیاری را شامل می شود و دانش آموزان عموما یادگیری جامع این درس را دشوار تصور می کنند و یادگیری و مطالعه آن را در برنامه درسی خود قرار نمی دهند.

در حالیکه این درس تاثیر بسزایی در رتبه داوطلبان رشته ریاضی و تجربی دارد.

ریاضی کنکور ریاضی

درس ریاضی برای داوطلبان کنکور ریاضی از ضریب بالایی برخوردار بوده و اصلی ترین درس برای داوطلبان کنکور ریاضی محسوب می شود.

دانش آموزان و متقاضیان کنکور ریاضی برای کسب رتبه دلخواه و قبولی در رشته مورد نظر، به کسب درصد بالای این درس در کنکور نیاز دارند.

داوطلبان کنکور ریاضی می توانند با تعیین یکسری مباحث پیش از کنکور بر مفاهیم و روش های تست زنی آن مباحث تسلط یافته و در کنکور تست های آن مباحث را به درستی بزنند.

داوطلبان کنکور ریاضی با زدن ۳۱ تست می توانند ۵۵ درصد از درس ریاضی را در کنکور کسب کنند.

ریاضی کنکور تجربی

درس ریاضی برای داوطلبان کنکور تجربی به دلیل داشتن ضریب پایین تر نسبت به دو درس زیست و شیمی در کنکور سراسری و تغییر سبک سوالات کنکور در چند سال اخیر، از سبک ساده به سبک کاملا مفهومی، خواندن کتاب درسی و استفاده از فرمول های تشریحی، به تنهایی برای دریافت رتبه برتر و تراز بالا کافی نیست.

در حالیکه میانگین درصد ریاضی کنکور داوطلبان کنکور تجربی ۸ درصد بوده است، این درصد پایین به این معناست که بیشترین تعداد داوطلبان تست های درس ریاضی را در کنکور نمی زنند و یا منفی می زنند و داوطلبانی که به درصد های بالای ۵۰ در کنکور دست یافته اند توانسته اند ترازی بالا را کسب کنند.

به همین دلیل به داوطلبان کنکور تجربی توصیه می شود به هیچ وجه درس ریاضی راضی را در کنکور حذف نکنند بلکه روش های تست زنی این درس در کمترین زمان ممکن را یاد گرفته و بر اساس بودجه بندی کنکور، مباحثی را که تعداد بیشتری از آن ها سوال در کنکور می آید را یاد بگیرند.

ریاضی کنکور انسانی

داوطلبان کنکور انسانی، برای پاسخ گویی به ۲۰ تست ریاضی انسانی ۳۰ دقیقه زمان دارند.

با در نظر داشتن محدودیت زمان و سطح دشواری سوالات ریاضی انسانی، بهتر است داوطلبان کنکور انسانی پیش از حضور در جلسه کنکور، بر اساس سطح دشواری و اهمیت آن مبحث بر اساس بودجه بندی کنکور سراسری می توانند مباحثی را تعیین کرده و بر یادگیری و تست زنی ان مباحث تسلط کافی را پیدا کنند.

همان طور که ملاحظه کردید، درس ریاضی تاثیر بسزایی بر نتیجه کنکور داوطلبان آزمون سراسری دارد، به همین دلیل یادگیری روش صحیح مطالعه آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

شما نمي‌توانيد رياضيات را فقط با خواندن و گوش دادن ياد بگيريد. قسمت زيادي از يادگيري رياضيات به تمرين کردن فعالانه بستگي دارد. اين بدان معني است که شما حتماً بايد همه‌ي تکاليف و وظايف محوله‌ي درسي خود در رياضيات را انجام دهيد. ياد گرفتن چگونگي استفاده از فرمول‌ها و روش‌ها، حياتي است.

روش مطالعه ریاضی

مطالعه ریاضی، سه مرحله دارد که به ترتیب مراحل آن را توضیح می دهیم:

مرحله اول : یادگیری

اولین مرحله از مطالعه، یادگیری است كه می‏توان گفت بهترین اصل است؛ زیرا تا درست و مفهومی یاد نگیریم، نمی‏ توانیم سؤالات ریاضی را به درستی پاسخ دهیم؛ پس باید از تمام ابزارهای موجود برای یادگیری استفاده كنیم. ابزارهای یادگیری این درس عبارت‌اند از: كلاس، جزوه و كتاب درسی. شما داوطلب عزیز باید به دقت در كلاس، درس را از دبیر بیاموزید، سپس در همان روز، مبحث تدریس‌شده را از جزوه، مطالعه کرده و مثال‏ها را مجدداً حل كنید.

بعد از خواندن جزوه، نوبت به مطالعه‏ ی كتاب درسی می‏رسد كه باید خط به خط آن را بخوانید و تمام مثال ‏ها و تمرین‏ های حل‌شده و حل‌نشده را حل كنید. تعدادی از تست‏ های كنكور سراسری، عیناً از مثال ‏ها و تمرین‏ ها و نكات متن درس مطرح می‏شود. توجه داشته باشید برای حل سؤالات ریاضی، تنها یاد گرفتن نكات، قضیه‏ ها و فرمول‏ ها كافی نیست بلكه باید علاوه بر یادگیری و فهمیدن، آن‏ها را به خاطر بسپارید؛ زیرا در جلسه‏ی آزمون، نه كتاب داریم و نه جزوه.

پس اول به دقت و مفهومی یاد بگیرید و سپس فرمول‏ ها و نكات و رابطه‏ ها و… را حفظ كنید. در ادامه‏ی مرحله‌ی یادگیری لازم است تعدادی تست به طور آموزشی از مبحثی كه مطالعه كردید، حل كنید. در حل تست به طور آموزشی، زمان تست زدن مهم نیست، بلكه یادگیری تمام نكات تست و به‌كارگیری مطالب مطالعه‌شده در حل تست، مهم است. هنگام حل تست آموزشی می‏توانید از جزوه یا كتاب درسی یا حتی پاسخ تشریحی تست كمك بگیرید. تعداد تست‏های آموزشی باید به اندازه‏ای باشد كه تمام مطالب درسی در آن مبحث را پوشش دهد.

پس از حل تست‏های آموزشی، نوبت خلاصه‏ نویسی است. مباحثی را كه مطالعه و چند تست آموزشی از آن حل كردید خلاصه‏ نویسی كنید.

مرحله دوم : تمرین

اكنون كه درس را خوب یاد گرفته و خلاصه ‏نویسی كردید، باید برای تثبیت و تسلط مطالب و نكات درسی و نیز بالا رفتن سرعت تست‏زنی، تعدادی تست را تمرین كنید. تست‏هایی را كه حل نكردید یا غلط حل كردید، حتماً علامت‏ گذاری كنید؛ زیرا در این تست‏ ها ضعف دارید و باید آن‏ ها را برطرف كنید.

چون حجم مطالب درسی و تنوع آن‏ها زیاد است، نباید تعداد تست‏ های تمرینی به قدری زیاد باشد كه از مباحث دیگر عقب بیفتید؛ باید تست را به دقت و متناسب با حجم مبحث مطالعه‌شده انتخاب كنید. اگر مبحثی را به طور كامل نخواندید، به حل تست‏ های تمرینی نپردازید، مثلاً تا تمام نكات دنباله را یاد نگرفتید، از مبحث دنباله، تست تمرینی حل نكنید. توصیه می‏كنم، متناسب با هر تستی كه از یك مبحث در كنكور سراسری مطرح می‏شود، حداقل ۵۰ تست به طور تمرینی حل كنید؛ مثلاً اگر از مبحث مجانب‏ ها در كنكور سراسری، یك سؤال مطرح می‏شود، حداقل باید ۵۰ تست مجانب، به طور تمرینی حل كنید.

در انتخاب تست‏های تمرینی، اولویت با تست‏های كنكورهای سال‏ های گذشته است؛ چون هم استاندارد هستند و هم تمام مطالب درسی را پوشش می‏دهند.

مرحله سوم : مرور

چون حجم مطالب در درس ریاضی زیاد است؛ ممكن است بعضی از مطالبی را كه قبلاً مطالعه كردید، فراموش کنید. در این صورت باید در فواصل معین، مطالب را مرور و دوره كنید. در این مرحله از مطالعه می‏توانید هم از جزوه و هم از خلاصه‏ نویسی‏ ها استفاده كنید. پس از خواندن آن‏ها و یادآوری نكات، بهتر است به سراغ تست‏ های علامت‏ گذاری‌ شده بروید و آن‏ هایی را كه قبلاً اشكال داشتید، مجدداً حل كنید و اگر زمان داشتید، تعدادی تست جدید از آن مبحث حل كنید. هر اندازه بتوانید تعداد دفعات مرور را بیش‏تر كنید، آماده ‏تر شده و حضور ذهن بالاتری برای حل سؤالات تستی پیدا می‏كنید.

بهترین منابع آموزش ریاضی

بسیاری از دانش آموزان، برای یادگیری مباحث درس ریاضی از کتاب های کمک آموزشی و درسنامه کتاب های تست زنی را انتخاب می کنند. در حالیکه در چنین کتاب هایی مباحث دروس به طور کامل آموزش داده نمی شود.

برخی از دانش آموزان کلاس های کنکور ریاضی را انتخاب می کنند. لازم است بدانید در کلاس های کنکوری مفاهیم اولیه از پایه آموزش داده نمی شود.

بهترین منبع برای یادگیری درس ریاضی، منبعی است که مفهوم و روش های تست زنی به طور کامل و از پایه به دانش آموزان آموزش داده شود.

ریاضی امیر مسعودی

در ده سال اخیر، دانش آموزان بسیاری با مطالعه منابع آموزش ریاضی امیر مسعودی، به تسلط کامل بر مفاهیم روش های تست زنی مباحث درس ریاضی رسیده اند و در کنکور درصد بالای ۸۰ را کسب نموده اند.

شیوه تدریس استاد مسعودی کاملا مفهومی و پر انرژی بوده و حین تدریس به دانش آموزان زمانی برای استراحت و تثبیت مطالب آموزش داده شده می دهند.

چنین روشی، تداعی کننده کامل کلاس های خصوصی برای دانش آموز بوده و تفاوت بسته های آموزش استاد امیر مسعودی، آن است که دانش آموز علاوه بر بهره مندی از تدریس بهترین استاد ریاضی کشور، در صورتی که در یادگیری مبحث خاصی دچار مشکل شود، می تواند مجدد و یا حتی چندین بار تدریس استاد را با کیفیت صدا و تصویر بالا مشاهده کرده و از یادگیری کامل و تسلط بر کلیه مباحث بهره مند می شوند.

خرید ریاضی کنکور آسان است

برای خرید منابع ریاضی استاد سامان مطلبی و امیر مسعودی از سه روش می توانید اقدام کنید:

۱- دانلود و نصب اپلیکیشن اوج یادگیری و خرید از طریق اپلیکیشن

دانلود اپلیکیشن اوج یادگیری

۲- مراجعه به فروشگاه سایت کنکور آسان است و خرید منابع فیزیک امیر مسعودی

۳- تماس با شماره ۰۲۱۹۱۳۰۴۶۹۰ و ۰۹۱۲۱۹۶۴۶۹۰ و ارتباط با مشاوران مورد تایید موسسه و دریافت شماره حساب معتبر اوج یادگیری.

دیدگاهتان را بنویسید

تلفن کنکور آسان است