"> تغییرات سهمیه های کنکور اعلام شد
دفتر مرکزی ۰۲۱۹۱۳۰۴۶۹۰
مشاوره و برنامه ریزی ۰۹۱۲۱۹۶۴۶۹۰
اساتید اوج یادگیری

تغییرات سهمیه های کنکور

تغییرات سهمیه های کنکور

در حالیکه کمتر از سه ماه به برگزاری کنکور ۱۴۰۱ باقی مانده، در مصاحبه ها و نشست های خبری، برخی از عوامل سازمان سنجش و دستگاه های آموزشی از تغییرات سهمیه های کنکور گفتند.

برخی از داوطلبان با شنیده برخی از مصاحبات تصور کردند سهمیه های کنکور حذف می شود، به همین دلیل منصور کبگانیان دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور شفاف سازی این خبر در یک نشست خبری، در مورد تغییرات سهمیه های کنکور مصاحبه نمود.

حذف سهمیه های کنکور

کبگانیان با تاکید بر اینکه سهمیه‌ های کنکور ساماندهی می‌شوند، نه حذف، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۶ سهمیه فعال در کنکور داریم که اکثرا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجلس شورای اسلامی هستند، بعضا تعدادی از این سهمیه‌ ها با هم متناقض هستند یا بعضا از حیز انتفاع خارج شده و باید بازنگری شوند، بنابراین یک بازآرایی در بحث سهمیه‌ها لازم بود، نکته دیگر اینکه عموم مردم چنین خواسته‌هایی را از ما دارند که حقوق عامه رعایت شود و همه احساس کنند که عدالت در حال اجرا شدن است.

تغییرات سهمیه های کنکور

وی ادامه داد: در این جلسه چند مورد دقیق‌ تر بررسی شد، از جمله سهمیه بومی گزینی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و مزایای این سهمیه بررسی شد که بر اساس آن امکان افزایش قبولی عزیزانی که در مناطق کم برخوردارتر هستند، بیشتر می‌شود، تاکید شد که ماندگاری فارغ التحصیلان در استان خودشان می‌تواند خوب باشد اما این سهمیه نکات منفی هم دارد که باید ساماندهی شود، اول اینکه داوطلبان مناطق کم برخوردارتر شانس قبولی در استان‌ها و دانشگاه‌های شهرهای برخوردارتر را کمتر دارند، آماری که مطرح شد، این بود که این سهمیه به ضرر عزیزان مناطق محروم است ضمن اینکه ارتباط بین اقوام و رفت و آمد استان‌ها با این سهمیه کمتر شده است.

انواع سهمیه کنکور

سهمیه مناطق

شركت كنندگان در آزمون سراسری سال جاری بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه جزو  یكی از سهمیه های مناطق ۱، ۲ و یا ۳ محسوب میگردند.

تبصره ۱ : بر اساس مصوبه سی و پنجمین جلسه كمیته مطالعه و برنامه ریزی كنكور سراسری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، فارغ التحصیلان و دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی بر اساس بخش محل اخذ مدرك تحصیلی دوره پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان و یا هنرستان (سال دوم و سوم دبیرستان یا هنرستان های فنی و حرفه ای و یا كار و دانش ) جزو  یكی از سهمیه های مناطق ۱، ۲ و یا ۳ محسوب می­گردند.

تبصره ۲ : فارغ التحصیلان دوره های كاردانی پیوسته آموزشكده های فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش كه دوره پیش دانشگاهی را گذرانده اند، در آزمون سراسر ی بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان و  یا هنرستان (سال اول ، دوم و سوم دبیرستان و  یا هنرستان)، كه تحصیل نموده ­اند جز یكی از سهمیه های مناطق ۱، ۲ و یا ۳ محسوب می گردند.

عموم داوطلبان کنکور مشمول سهمیه مناطق می­شوند.

سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا:

سهمیه ایثارگران

همسر و فرزندان شهدا، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، جانبازان، همسر و فرزندان جانبازان با جانبازی ۲۵ درصد به بالا، جزو سهمیة ایثارگران محسوب و تابع ضوابط مربوط به سهمیه ایثارگران می باشند. ظرفیت اختصاصی برای این دسته از داوطلبان ۲۵ % از ظرفیت هر كدرشته محل است و حدنصاب نمره این داوطلبان ۷۰ % نمره گزینش آزاد برای تمامی رشته محل­ها می باشد.

تاثیر سهمیه ۵ درصدی ایثارگران در کنکور سراسری از سال ۱۳۹۶

در اجرای ماده ۹۰ قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی کشور مبنی بر ایجاد و اعمال سهمیه ۵ درصدی برای جانبازان با جانبازی کمتر از ۲۵ درصد، همسر و فرزندان آنان و همچنین همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه، این سهمیه برای داوطلبان ثبت‌نام کننده در آزمون سراسری سال ۱۳۹۶ و سال­های آینده اعمال میشود.

با احتساب این سهمیه جدید میزان سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری ۳۰ درصد از ظرفیت هر کدرشته محل می­گردد.

نکته جالب توجه در این قانون این موضوع می باشد که اگر ظرفیت­های سهمیه ۲۵ درصدی مربوط به همسران و فرزندان جانبازان بالای ۲۵ درصد ، آزادگان و شهدا تکمیل نشود مازاد این ظرفیت می­تواند به افرادی تعلق بگیرد که دارای سهمیه ۵ درصدی هستند.قابل ذکر است که میزان شرکت کنندگان سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران تنها ۵ درصد کل داوطلبان کنکور سراسری می باشد پس می­توان انتظار داشت مازاد این سهمیه به افرادی که دارای سهمیه ۵ درصدی هستند تعلق بگیرد.

رزمندگان (با حداقل ۶ ماه حضور در جبهه) جزو سهمیه رزمندگان محسوب و تابع ضوابط مربوط به سهمیه رزمندگان می باشند.

حدنصاب نمره برای این داوطلبان ۷۵ % نمره گزینش آزاد در رشته محل مورد نظر می باشد.

سهمیه خانواده شهدا

پدر، مادر، خواهر و برادر شهید جزو سهمیه خانواده شهدا محسوب و تابع ضوابط مربوط به سهمیه خانواده شهدا می باشند.

توضیح بیشتری برای برای حد نصاب قبولی سهمیه خانواده شهدا در دفترچه کنکور سراسری داده نشده است.

سهمیه مناطق محروم

بر اساس مصوبه دوازدهمین جلسه كمیته مطالعه و برنامه ریزی آزمون سراسری حداقل ۴۰ درصد از ظرفیت هر یك از كدرشته های ناحیه ای، قطبی و كشوری دوره روزانه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی واقع در استان های ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، كردستان، كرمانشاه، كهگیلویه و بویراحمد، لرستان و هرمزگان به داوطلبان بومی استان های فوق تخصیص می یابد.میزان این سهمیه برای سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی ۳۰ درصد می باشد.

سهمیه بهیاران

 طبق این سهمیه ۵% ظرفیت هر یك از رشته محل­ های پرستاری دوره روزانه در كلیه استان­های كشور (بر حسب میزان متقاضیان هر كدرشته محل ) به بهیاران واجد شرایط اختصاص مییابد.

سهمیه کارمندان

حدود ۱۰ درصد از ظرفیت رشته­ های نوبت دوم (شبانه) به كارمندان رسمی  وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ، دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حداکثر ۳۵ سال سن و بومی استان مربوط اختصاص می یابد.

یک دیدگاه / نظر خود را در زیر وارد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

تلفن کنکور آسان است