"> صفر تا صد کنکور 1403| جدیدترین اخبار کنکور 1403
دفتر مرکزی ۰۲۱۹۱۳۰۴۶۹۰
مشاوره و برنامه ریزی ۰۹۱۲۱۹۶۴۶۹۰
اساتید اوج یادگیری

کنکور ۱۴۰۳

صفر تا صد کنکور 1403

کنکور ۱۴۰۳ دومین سال کنکوری است که با تغییرات جدید و مهمی در تاثیر معدل، دروس موجود در کنکور، نحوه برگزاری و … می باشد. داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور سراسری ۱۴۰۳ را دارند، می بایست یکسری اطلاعات کلی و کاملی از نحوه برگزاری و ثبت نام آن داشته باشند. در این نوشته به توضیح صفر تا صد کنکور ۱۴۰۳ می پردازیم، با ما همراه باشید.

منابع دروس کنکور ۱۴۰۳

در کنکور ۱۴۰۳ پنج گروه آزمایشی با یکدیگر به رقابت می پردازند که هر کدام از آن ها سرفصل های خاصی از دروس را به خود اختصاص می دهند. همچنین منابع دروس انها نیز به طور رسمی توسط سازمان سنجش و اموزش کشور معرفی می شود. لذا به کلیه داوطلبان و دانش آموزان توصیه می گردد که با این منابع و سرفصل ها آشنایی کامل داشته باشند.ش ذکر این نکته الزامی است که منابع دروس ، شامل کتاب های درسی است و داوطلبان آزمون سراسری بهتر است که صرفا به مطالعه کتاب های درسی اکتفا نکرده و از منابع کمک درسی و تستی نیز برای مطالعه کنکور خود بهره بگیرند.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با منابع کنکور ۱۴۰۳ اینجا را کلیک کنید.

ضرایب کنکور ۱۴۰۳

یکی از مهمترین مباحث آزمون سراسری، آشنایی با ضرایب هر رشته است. در این نوشته ضرایب دروس کلیه رشته های تحصیلی به تفکیک هر درس را مطالعه خواهیدکرد. این ضرایب نشان دهنده میزان اهمیت دروس است.

ضرایب کنکور ریاضی ۱۴۰۳

  • ریاضی: ۱۲
  • فیزیک: ۹
  • شیمی: ۷
ضرایب کنکور ریاضی ۱۴۰۳
ضرایب کنکور ریاضی ۱۴۰۳

ضرایب کنکور تجربی ۱۴۰۳

  • زمین شناسی: ۱
  • ریاضی: ۷
  • زیست شناسی: ۱۲
  • فیزیک: ۷
  • شیمی: ۹

ضرایب کنکور انسانی ۱۴۰۳

  • ریاضی: ۶
  • اقتصاد: ۲
  • زبان وادبیات فارسی (تخصصی): ۸
  • زبان عربی (تخصصی): ۵
  • تاریخ و جغرافیا: ۵
  • علوم اجتماعی: ۵
  • فلسفه و منطق: ۵
  • روانشناسی: ۲

ضرایب کنکور هنر ۱۴۰۳

  • درک عمومی هنر: ۱۲
  • درک عمومی ریاضی – فیزیک: ۵
  • خلاقیت تصویری و تجسمی: ۳

ضرایب کنکور زبان ۱۴۰۳

  • زبان تخصصی: ۱

حذفیات کنکور ۱۴۰۳

هر ساله سازمان سنجش و آموزش کشور طی اطلاعیه ای حذفیات آزمون سراسری را اعلام میکند. این حذفیات شامل فهرستی از مطالب است که از اهمیت زیادی در کنکور برخوردار نیستند و مورد توجه طراحان سوالات کنکور قرار نمی گیرند، لذا داوطلبان می توانند این قسمت ها را حذف کنند.
شما دانش آموزان و داوطلبان می توانید به منظور آگاهی کامل از حذفیات کنکور و دانلود فایل کامل حذفیات آزمون سراسری ۱۴۰۳ اینجا را کیلک کنید.

حذفیات کنکور ریاضی ۱۴۰۳

  • در لیست زیر می توانید حذفیات کامل دروس این رشته را مطالعه کنید:

حذفیات کنکور تجربی ۱۴۰۳

  • در لیست زیر می توانید حذفیات کامل دروس این رشته را مطالعه کنید:

حذفیات کنکور انسانی ۱۴۰۳

  • در لیست زیر می توانید حذفیات کامل دروس این رشته را مطالعه کنید:

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳

مبحث تاثیر سوابق تحصیلی یکی از مهمترین موضوعات کنکور به خصوص در سال های اخیر است. کنکور ۱۴۰۳ نیز از این قائده مستثنی نیست و نقش سوابق تحصیلی در آن بسیار پررنگ و مهم است. تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ به میزان ۵۰ درصد قطعی از معدل کتبی-نهایی سال دوازدهم می باشد و داوطلبانی که نمرات خوبی در امتحانات کسب نکرده اند و یا دیپلم نظام قدیم دارند می توانند در امتحانات ترمیم معدل شرکت کنند.

ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۳

ترمیم معدل برای داوطلبان نظام قدیم و داوطلبانی که به دلایل مختلف، نتوانسته اند نمرات خوبی در امتحانات نهایی کسب کنند بهترین فرصت تلقی می شود و نمراتی که داوطلبان امتحانات ترمیم معدل کسب می کنند تاثیری بر معدل دیپلم آن ها ندارد و تنها برای سوابق تحصیلی کنکور می باشد. زمان ثبت نام ترمیم معدل معمولا یک ماه پیش از امتحانات نهایی برگزار می شود. داوطلبان ترمیم معدل با مراجعه به سازمان آموزش و پرورش منطقه خود می توانند به ثبت نام در این طرح که مورد تایید سازمان سنجش می باشد اقدام نمایند.
فارغ التحصیلان دوره متوسطه و دبیرستان (از سال ۸۴ به بعد) و همچنین دارندگان مدرک پیش دانشگاهی (از سال ۱۳۹۱ به بعد) می توانند برای ترمیم معدل اقدام کنند . از طرف دیگر فارغ التحصیلان دوره متوسطه و دبیرستان (قبل از سال ۸۴) و دارندگان مدرک پیش دانشگاهی (قبل از سال ۱۳۹۱) نمی توانند از تاثیر سوابق تحصیلی بهره ببرند.

تغییرات کنکور ۱۴۰۳

بر اساس مصوبات تصویب شده، تصویب شد که از دروس عمومی سوالی در کنکور طرح نشود اما در عوض سهم دروس عمومی در سوابق تحصیلی داوطلبان افزایش داشته باشد، اما چند روزی است که مجلس تصمیم گرفته مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را لغو کند. (یعنی شرایط کنکور به وضعیت قبل از کنکور ۱۴۰۲ برگردد و از دروس عمومی در کنکور سوال طرح شود).
همچنین طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، رتبه و تراز کنکور به مدت دو سال اعتبار خواهد داشت و داوطلبان تا دو سال فرصت برای انتخاب رشته دارند.

زمان ثبت نام کنکور ۱۴۰۳

کنکور ۱۴۰۳ در نوبت برگزار می شود و در هر نوبت داوطلبان باید در زمان مشخصی اقدام به ثبت نام کنند. ثبت نام نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در روزهای ۲۱ تا ۲۷ آبان سال ۱۴۰۲ و ثبت نام نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ در روزهای ۷ تا ۱۲ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ انجام می‌ گیرد.

تاریخ ثبت نام (دوره اول : کنکور اردیبهشت ماه)
۵ آذر ماه ۱۴۰۲ لغایت ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۲
تاریخ ثبت نام (دوره دوم : کنکور تیر ماه)
۷ فروردین ماه ۱۴۰۳ لغایت ۱۲ فروردین ماه ۱۴۰۳
یرگزاری کنکور 1403

زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۳

تاریخ برگزاری (دوره اول : کنکور اردیبهشت ماه)
۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ لغایت ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
تاریخ برگزاری (دوره دوم : کنکور تیر ماه)
۷ تیر ماه ۱۴۰۳ لغایت ۸ تیر ماه ۱۴۰۳

شرایط ثبت نام کنکور ۱۴۰۳

داوطلبان برای شرکت در کنکور می بایست حائز یکسری شرایط باشند که برای کلیه داوطلبان گروه های آزمایشی تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان و معارف اسلامی کنکور ۱۴۰۳ صادق است. این شرایط به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم می شوند :
شرایط عمومی کنکور ۱۴۰۳ شامل اعتقاد به اسلام یا یکی از ادیان رسمی مطرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، عدم احراز عناد نه اعتراض نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران، نداشتن سابقه عضویت در سازمانهای غیر قانونی، فراماسونری و اعقاب آنها، عدم احراز فساد اخلاقی، عدم اعتیاد به مواد مخدر می شود .
شرایط اختصاصی ثبت نام در کنکور ۱۴۰۳ شامل دارا بودن دیپلم چهار ساله نظام قدیم، دارا بودن مدرک پیش دانشگاهی نظام ترمی-واحدی یا سالی-واحدی، دارا بودن مدرک کاردانی (فوق دیپلم)، دارا بودن دیپلم پایه دوازدهم نظام جدید (۶ – ۳ – ۳)، نداشتن تعهد خدمت به ارگان و دستگاه های اجرایی، تعهدات سهمیه بومی و سهمیه مناطق محروم، نداشتن ممنوعیت تحصیل از نظر سازمان نظام وظیفه و … می شود.

دفترچه سوالات کنکور ۱۴۰۳

کنکور سراسری ۱۴۰۳ با یکسری تغییرات گسترده، هم در تعداد سوالات و هم در تعداد دفترچه سوالات همراه است. آگاهی از جزئیات دفترچه سوالات هر گروه آزمایشی یکی از اقدامات اساسی برای شرکت در کنکور است. داوطلبان باید بدانند که از هر درس چه تعداد سوالاتی مطرح می شود و چه مدت زمانی برای پاسخ گویی به آن ها باید در نظر بگیرند. لذا در ادامه مطلب تمامی گروه های آزمایشی شرکت کننده در آزمون سراسری را از این حیث بررسی و مقایسه خواهیم کرد.

تعداد سوالات کنکور ریاضی ۱۴۰۳

مدت زمان برگزاری کنکور گروه آزمایشی ریاضی‌ و فیزیک ۱۴۵ دقیقه است؛ داوطلبان در این بازه زمانی به ۱۰۵ سوال پاسخ می‌ دهند. دفترچه شماره یک این گروه آزمایشی شامل ۴۰ سوال ریاضی است و داوطلبان ۷۰ دقیقه برای پاسخ به پرسش‌ها وقت دارند.
دفترچه شماره دو این گروه آزمایشی شامل ۳۵ سوال فیزیک و ۳۰ سوال شیمی است. داوطلبان کنکور برای پاسخ به سوالات  طراحی شده در دفترچه دوم، ۷۵ دقیقه وقت دارند. 

تعداد سوالات کنکور تجربی ۱۴۰۳

بیشترین تعداد دفترچه ، مختص داوطلبان گروه آزمایشی علوم‌ تجربی است؛ تعداد دفترچه سوالات داوطلبان این گروه آزمایشی با احتساب بهیاری ۴ دفترچه است.
دفترچه شماره یک گروه علوم‌ تجربی شامل ۴۵ سوال زیست‌ شناسی است که داوطلبان باید در مدت‌زمان ۴۵ دقیقه به سوالات طراحی‌ شده پاسخ دهند.
دفترچه شماره ۲ گروه آزمایشی علوم‌ تجربی شامل ۳۰ سوال فیزیک و ۳۵ پرسش شیمی می‌ شود و مدت زمان درنظر گرفته شده برای پاسخ به این پرسش‌ ها ۷۵ دقیقه است.
همچنین دفترچه شماره ۳ گروه آزمایشی علوم‌ تجربی شامل ۴۵ سوال می‌ شود که متعلق به دروس ریاضی و زمین‌شناسی است ؛ تعداد تفکیک شده این سوالات به ترتیب ۳۰ و ۱۵ مورد است. داوطلبان برای پاسخ به این سوال‌ها، ۶۰ دقیقه فرصت دارند. 
داوطلبانی که بهیاری را انتخاب کرده باشند، باید به سوالات دفترچه چهارم که شامل ۳۰ پرسش است، پاسخ دهند. مدت‌ زمان پاسخ به این پرسش‌ ها، ۲۰ دقیقه در نظر گرفته شده است .

تعداد سوالات کنکور انسانی ۱۴۰۳

داوطلبانی که در گروه آزمایشی علوم‌ انسانی شرکت می‌کنند، ۲ دفترچه دارند. دفترچه شماره یک داوطلبان این گروه‌ آزمایشی شامل ۲۰ سوال ریاضی، ۳۰ سوال برای زبان و ادبیات فارسی، ۱۵ سوال علوم‌ اجتماعی و ۱۵ سوال روان‌ شناسی می‌شود. مدت‌ زمان درنظر گرفته شده برای ۸۰ سوال دفترچه اول، ۸۵ دقیقه است. 
دفترچه دوم این گروه آزمایشی شامل ۸۰ سوال است و شرکت کنندگان فرصت دارند که در ۷۵ دقیقه به پرسش‌ های طراحی شده، پاسخ دهند. این دفترچه شامل دروس عربی، تاریخ، جغرافیا، فلسفه و منطق و اقتصاد است که به ترتیب ۳۰، ۱۳، ۱۲، ۲۰ و ۱۵ پرسش دارند. 
دفترچه سوم کنکور گروه آزمایشی علوم‌انسانی، ویژه داوطلبانی است که دیپلم تحصیلی آنها، علوم و معارف اسلامی است. این دفترچه ۸۰ سوال دارد و افراد باید در مدت زمان ۸۰ دقیقه به پرسش‌ها پاسخ دهند. دیپلمه‌های علوم و معارف اسلامی باید به ۲۰ سوال عربی، ۱۳ سوال تاریخ، ۱۲ سوال جغرافیا، ۲۰ سوال فلسفه و منطق و ۱۵ پرسش اقتصادی پاسخ دهند. مدت زمان پاسخ به پرسش‌های طراحی شده، ۷۵ دقیقه است.

تعداد سوالات کنکور هنر ۱۴۰۳

داوطلبانی که در کنکور آزمایشی هنر شرکت می‌کنند، می‌بایست به ۱۰۰ سوال در بازه زمانی ۱۱۵ دقیقه پاسخ دهند. فقط یک دفترچه در اختیار داوطلبان این گروه آزمایشی قرار می‌گیرد که شامل ۵۰ پرسش درک عمومی هنر، ۳۰ سوال درک عمومی ریاضی و فیزیک و ۲۰ سوال خلاقیت تصویری و تجسمی می‌شود.
همچنین دروس ترسیم فنی، خلاقیت نمایشی، خلاقیت موسیقی و خواص مواد در مرحله آزمون عملی در نیمه اول شهریور ماه سال آتی، سنجیده می‌شوند.

تعداد سوالات کنکور زبان ۱۴۰۳

سوالات گروه آزمایشی زبان نیز در قالب یک دفترچه و ۷۰ سوال ارائه می شود و شرکت کنندگان این گروه آزمایشی فرصت دارند در ۱۰۵ دقیقه به این سوالات پاسخ دهند.

این آزمون شامل پرسش‌های تخصصی از زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسه، ایتالیایی و روسی است که داوطلبان با توجه رشته تخصصی خود به سوالات یکی از زبان‌ها پاسخ می‌دهند.

برنامه ریزی کنکور ۱۴۰۳

با توجه به تغییرات کنکور ۱۴۰۳ ، دانش آموزانی که هدف شرکت در کنکور را دارند، بهتر است از سال یازدهم مطالعه منظم و هدفمند داشته باشند.

برنامه هدفمند ۱۴۰۳، برنامه ای است که هم امتحانات نهایی یازدهم در آن لحاظ شود و هم مطالعه کنکوری مباحث.

مشاوران اوج یادگیری با در نظر داشتن اهمیت امتحانات نهایی و کنکور سراسری، مناسب ترین برنامه ریزی را برای داوطلبان و دانش آموزان کنکور ۱۴۰۳ تنظیم می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

تلفن کنکور آسان است